Bu yazıda sizlerle Çoklu Zeka Kuramında Zekayı Belirleme Ölçütleri'nin ayrı ayrı neler olduğunu sizlerle paylaşacağız. Faydalı bir ders notu olacaktır.
Çoklu Zeka Kuramı nedir?
SÖZEL-DİL ZEKA ALANI
1.
Normal öğrencilerden daha iyi yazar.
2.
Uzun hikayeler ve fıkralar anlatır.
3.
İsimler, yerler ve tarihler hakkında iyi bir hafızaya sahiptir.
4.
Kelimeleri doğru bir şekilde telaffuz eder.
5.
Yaşına göre iyi bir kelime haznesine sahiptir.
6.
Başkalarıyla yüksek düzeyde sözel iletişime girer ve sözel tartışmalarda
başarılıdır.
7.
Tekerlemeleri, anlamsız ritimleri ve kelime oyunlarını çok sever.
8.
Kitap okumayı çok sever.
9.
Öğrendiği yeni kelimeleri anlamlarına uygun olarak konuşma ve yazı
dilinde kullanır.
10. Dinleyerek öğrenmeyi sever.
MANTIKSAL-MATEMATİKSEL ZEKA ALANI
1.
Olayların oluşumu ve işleyişi hakkında çok soru sorar.
2.
Aritmetik problemlerini kafasında kolayca ve çabucak çözer.
3.
Matematik dersini çok sever.
4.
Mantıksal bulmacaları çözmeyi ve satranç veya dama gibi stratejik oyunları oynamayı çok sever.
5.
Nesneleri ve olayları kategorilere ayırmayı veya onları hiyerarşik
olarak düzenlemeyi sever.
6.
Matematiksel hesaplama oyunlarını oynamayı sever.
7.
Bilgisayar oyunlarını ilginç bulur.
8.
Yüksek düzeyde düşünme becerisi içeren deneylere katılmayı ve yeni şeyler denemeyi sever.
9.
Yaşıtlarına kıyasla soyut düşünebilme ve sebep-sonuç ilişkisi
kurabilme kabiliyetleri çok iyi gelişmiştir.
10. Makinelerin nasıl çalıştığına dair çok
soru sorar.
1.
Renklere karşı çok hassas ve duyarlıdır.
2.
Haritaları, çizelgeleri, diyagramları veya tabloları yazılı materyallerden daha kolay okur.
3.
Sanat içerikli etkinlikleri sever.
4.
Arkadaşlarına oranla daha çok hayal kurar.
5. Yaşına
göre yüksek düzeyde beceri gerektiren figürleri ve resimleri çizer.
6.
Filmleri, slaytları ve diğer görsel sunuları izlemeyi sever.
7.
Yaşına göre ilginç üç boyutlu yapılar veya modeller oluşturur.
8.
Okurken kelimelere oranla resimlerden daha çok öğrenir.
9.
Varlıkların görsel imgelerini veya daha önce bulunduğu yerleri çok iyi ve net olarak hatırlar.
10.
Okuma materyallerine sık sık karamalar yapar.
1.
Bir veya birden fazla sportif faaliyetlerde başarılıdır.
2. Bir yerde uzun süre
kaldığında hareket etmeye, kımıldamaya veya ritim tutmaya başlar.
3.
Başkalarının jestlerini, mimiklerini ve yüz ifadelerini kolaylıkla taklit eder.
4.
Gördüğü her nesneyi dokunarak inceleme ve analiz etme eğilimindedir.
5. Koşmayı,
sıçramayı, güreşmeyi ve benzeri fiziksel aktiviteleri yapmayı sever.
6.
Motor ve el becerileri gerektiren etkinliklerde çok başarılıdır.
7.
Kendini veya meramını anlatmada kendine özgü dramatik bir
yolu vardır ve vücut hareketlerini çok kullanır.
8.
Çamurla oynamayı veya diğer dokunsak nitelikteki deneyimlere ve etkinliklere katılmayı sever.
9.
Bir şeyi parçalarına ayırmayı ve tekrar birleştirmeyi sever.
10. Bir şeyi en iyi yaparak ve yaşayarak
öğrenir.
MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKA ALANI
1.
Şarkıların melodilerini çok iyi hatırlar.
2.
Güzel şarkı söyleyebilme sesine ve yeteneğine sahiptir.
3.
Herhangi bir müzik aletini çok iyi çalar ya da çalmayı ister.
4.
Müzik dersini çok sever.
5.
Konuşurken veya hareket ederken elleri ve ayakları ile ritim tutar.
6.
Farkında olmadan kendi kendine mırıldanır.
7.
Ders çalışırken farkında olmadan masaya vurarak ritim tutar.
8.
Çevresindeki seslere karşı çok duyarlı ve hassastır.
9.
Bir şarkı duyduğunda farkında olmadan ona eşlik eder.
10. Ders çalışırken veya bir şey
öğrenirken müzik dinlemekten çok
hoşlanır.
SOSYAL ZEKA ALANI
1.
Arkadaşlarıyla ya da akranlarıyla sosyalleşmeyi sever.
2.
Grup içerisinde doğal bir lider görünümündedir.
3.
Problemi olan arkadaşlarına öğüt verir.
4.
Dışarıda iken kendi başının çaresine bakabilir.
5.
Başkaları ile birlikte çalışmayı ve oyun oynamayı sever.
6.
En az bir veya birden fazla yakın arkadaşı vardır ve onları sık sık arar.
7.
Başkaları daima onunla birlikte olmak ister.
8. Başkalarına selam
verir, onların hatırlarını sorar ve onları önemser.
9.
Empati yeteneği çok iyi gelişmiştir.
10. Bir şeyi başkalarıyla işbirliği
yaparak, onlarla paylaşarak ve onlara öğreterek öğrenmeyi sever.
1.
Bağımsız olma eğilimindedir.
2.
Kendisinin zayıf ve güçlü yanları hakkında gerçekçi bir görüşe sahiptir.
3.
Yalnız oynamaya veya ders çalışmaya bırakıldığında daha başarılıdır.
4. Hakkında
çok fazla bahsetmediği en az bir ilgisi, hobisi veya fobisi vardır.
5.
Hayattaki amacının ne olduğuna ilişkin iyi bir anlayışa sahiptir.
6.
Duygularını, hislerini ve düşüncelerini açıklıkla ve doğru bir şekilde dile getirir.
7.
Hayattaki başarısızlıklarından ve başarılarından ders almasını bilir.
8.
Kendine güveni yüksektir.
9.
Yaptığı işin bilincindedir ve başkalarına pek fazla akıl danışmaz.
10. Kendine saygısı yüksektir.
1.
Hayvanlara karşı aşırı meraklıdır.
2.
Kırlarda veya ormanlık bölgelerde olmaktan ya da kamp kurmaktan çok hoşlanır.
3.
Evinde bir hayvan besler veya beslemeyi çok ister.
4.
Fen Bilgisi dersini çok sever.
5.
Bahçede toprakla oynamayı ve bitki yetiştirmeyi çok sever.
6.
Bitkilerin, hayvanların ve diğer canlıların özellikleri hakkında bilgi sahibi olmayı ister.
7.
Doğa olaylarına karşı çok meraklıdır.
8.
Değişik mevsimlerde yetişen farklı sebze ve meyvelere karşı çok
ilgilidir.
9.
Mevsimlere ve iklim olaylarına karşı çok ilgilidir.
10. Çevre bilinci çok iyi gelişmiştir ve
yakın çevresini keşfederek öğrenmeyi
sever.